Skip to main content

Featured

Karangan SPM Pandemik Virus COVID-19

Pandemik COVID-19 , juga dikenali sebagai   pandemik koronavirus   atau   wabak koronavirus   ialah   pandemik   penyakit koronavirus 2019   yang sedang berlaku secara global berpunca daripada   koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2   (SARS-CoV-2).   Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan bulan Disember 2019 di bandar raya   Wuhan ,   Hubei ,   China , dan telah diiktiraf sebagai   pandemik   oleh   Pertubuhan Kesihatan Sedunia   (WHO) pada 11 Mac 2020.   Sehingga 12 Mac 2021, lebih daripada 118 juta kes telah disahkan, dengan lebih daripada 2,630,000 kematian disebabkan oleh COVID-19.           Virus ini kebanyakannya menular antara seseorang dengan cara yang serupa dengan  influenza , melalui titisan pernafasan daripada batuk atau bersin. Ia dianggap paling mudah berjangkit apabila seseorang menerima tanda gejala, walaupun penyebarannya mungkin walaupun sebelum gejala muncul.Masa antara  pendedahan dan permulaan gejala  biasanya lima hari, tetapi mungkin berkisar antar

Model Karangan - Kegiatan sektor pertanian di Malaysia

Kegiatan sektor pertanian di Malaysia



"Berbudi kepada tanah, tanah tidak pernah menipu". Peribahasa tersebut seolah-olah memberikan perakuan bahawa rezeki melalui bidang bercucuk tanam adalah sesuatu yang sudah dijamin. Pernyataan itu pula disokong dengan kedudukan Malaysia yang terletak dalam zon iklim Khatulistiwa yang merupakan tapak strategik untuk membangunkan sektor pertanian. 

Sejak dahulu lagi, Malaysia memang terkenal dengan kemajuan dalam bidang pertanian. Bermula daripada pertanian sara diri oleh masyarakat tempatan, sektor pertanian mula berlembang kepada bidang perladangan komersil pada era penjajahan kuasa Barat khususnya Inggeris. Tanaman yang telah sekian lama mendominasi sektor ini ialah padi, getah, sayur-sayuran, dan kelapa sawit. Sektor persawahan secara tradisinya dikuasai oleh penduduk tempatan yang majoritinya terdiri daripada kaum Melayu. Penanaman getah pula pada mulanya diperkenalkan oleh orang Inggeris yang akhirnya sektor ini telah berkembang pesat menjadi hasil eksport utama dan Malaysia pernah mencatat sebagai negara pengeksport utama getah asli ke pasaran dunia pada dekad 60-an hingga 70-an. Selain dua tanaman utama yang mendominasi ekonomi pertanian, dua lagi kegiatan yang agak penting ialah perusahaan tanaman sayur-sayuran yang kebanyakannya diusahakan oleh orang Cina dan ladang kelapa sawit yang diusahakan oleh syarikat perladangan. 

Kini, sektor pertanian telah melalui suatu tempoh peralihan yang agak malap apabila golongan muda dan alit kurang berminat untuk menceburi sektor ini. Sektor pertanian telah memasuki zaman kemalapannya apabila banyak tanah pertanian yang terbiar terbengkalai menjadi tanah rang. Sungguhpun begitu, bidang pertanian yang bersaiz ladang masih boleh bertahan sementara sektor sawah padi dapat juga bertahan dengan insentif subsidi daripada pihak kerajaan. 

Peralihan kepimpinan negara sejak belakangan ini seolah-olah memberikan nafas baru kepada sektor pertanian. Pemimpin utama negara telah menguar-uarkan agar bidang pertanian digemblengkan semula memandangkan kos mengimport bahan makanan telah mencecah kira-kira RM15 bilion setahun. Hal ini tentulah merugikan negara terutama dari segi pengaliran wang ke negara luar. justeru, Kempen Buku Hijau yang dilancarkan baru-baru ini diharapkan dapat mengembalikan kegemilangan sektor pertanian negara. 

Kesimpulannya, walau apa-apapun langkah yang diambil, perkara pertama yang harus dilaksanakan ialah menganjak paradigma golongan muda. Selain itu, pemberian insentif khas kepada golongan graduan yang ingin menceburi bidang pertanian diharapkan dapat memberikan nafas baru kepada sektor pertanian yang juga dianggapkah sebagai enjin kedua pertumbuhan ekonomi negara. 

Comments

Popular Posts