Skip to main content

Featured

Karangan SPM Pandemik Virus COVID-19

Pandemik COVID-19 , juga dikenali sebagai   pandemik koronavirus   atau   wabak koronavirus   ialah   pandemik   penyakit koronavirus 2019   yang sedang berlaku secara global berpunca daripada   koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2   (SARS-CoV-2).   Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan bulan Disember 2019 di bandar raya   Wuhan ,   Hubei ,   China , dan telah diiktiraf sebagai   pandemik   oleh   Pertubuhan Kesihatan Sedunia   (WHO) pada 11 Mac 2020.   Sehingga 12 Mac 2021, lebih daripada 118 juta kes telah disahkan, dengan lebih daripada 2,630,000 kematian disebabkan oleh COVID-19.           Virus ini kebanyakannya menular antara seseorang dengan cara yang serupa dengan  influenza , melalui titisan pernafasan daripada batuk atau bersin. Ia dianggap paling mudah berjangkit apabila seseorang menerima tanda gejala, walaupun penyebarannya mungkin walaupun sebelum gejala muncul.Masa antara  pendedahan dan permulaan gejala  biasanya lima hari, tetapi mungkin berkisar antar

ESEI II - POLA AYAT DASAR BM KELAS PERALIHAN

 ESEI II - POLA AYAT DASAR BM KELAS PERALIHAN


Tajuk:
Kaedah Berproses dalam Pembinaan Ayat Dasar Bahasa Melayu Kelas Peralihan.

Pendahuluan:

Menurut Kamus Dewan, kata bermaksud ujar atau gabungan atau kesatuan bunyi yang mengandungi atau menyampaikan pengertian (makna) tertentu manakala frasa pula merupakan sekumpulan kata yang membentuk unit sintaksis sesuatu klausa.

Ayat pula bermaksud satu perkataan atau serangkai perkataan yang merupakan kesatuan yang membawa sesuatu maksud, kalimat atau beberapa kalimat yang merupakan kesatuan maksud.

Menurut Tatabahasa Dewan (1993:413), ayat mengandungi unsur klausa, manakala klausa terbentuk daripada unsur frasa, dan frasa pula terdiri daripada bentuk-bentuk perkataan. Jadi, ayat terletak pada peringkat susunan yang tertinggi dalam tatabahasa, manakala perkataan pula terletak pada peringkat susunan yang paling bawah, seperti dalam rajah berikut:

AYAT:Anak orang itu sedang tidur.

KLAUSA:anak orang itu sedang tidur

FRASA:anak orang itu
sedang tidur

KATA:anak
orang
itu
sedang
tidur

Makalah ini secara khusus akan menyentuh aspek pembinaan ayat dasar Bahasa Melayu, iaitu ayat yang menjadi dasar atau sumber bagi pembentukan semua ayat lain dalam sesuatu bahasa di kalangan murid-murid Kelas Peralihan melalui teknik pembinaan ayat secara berproses merangkum langkah-langkah berikut:

i. K - Penyenaraian Kata
ii. F - Pembinaan dan Pembentukan Frasa
iii. A - Pembinaan Ayat

Langkah Pengajaran & Pembelajaran:

Langkah 1:
Penyenaraian Kata:

Guru meminta murid-murid menyenaraikan kosa kata berdasarkan golongan kata Bahasa Melayu, yakni Kata Nama, Kata Kerja, Kata Adjektif dan Kata Sendi Nama (Kata Tugas).

Contoh:
1. rumah - Kata Nama (KN)
2. makan - Kata Kerja (KK)
3. cantik - Kata Adjektif (KA)
4. dari - Kata Sendi Nama (KSN)

Langkah 2:
Pembinaan dan Pembentukan Frasa:

Guru meminta murid-murid membina dan membentuk frasa berdasarkan kosa-kosa kata yang telah disenaraikan untuk membentuk Frasa Nama, Frasa Kerja, Frasa Adjektif, dan Frasa Sendi Nama.

Contoh:
5. rumah nenek - Frasa Nama (FN)
6. makan nasi - Frasa Kerja (FK)
7. amat cantik - Frasa Adjektif (FA)
8. dari Tanjong Malim - Frasa Sendi Nama (FSN)

Langkah 3:
Pembinaan Ayat Dasar:

Guru meminta murid-murid menggunakan frasa-frasa yang telah dibentuk untuk membina ayat dasar yang mudah dan lengkap berdasarkan rumus berikut:

AYAT = SUBJEK + PREDIKAT
9. Rumah nenek di Kampung Berop.
Subjek: Rumah nenek (FN)
Predikat: di Kampung Berop (FSN)

10. Wuang Xing sedang makan nasi.
Subjek: Wuang Xing (FN)
Predikat: sedang makan nasi. (FK)

11. Bunga itu amat cantik.
Subjek: Bunga itu (FN)
Predikat: amat cantik (FA)

12. Pelajar itu dari Tanjong Malim.
Subjek: Pelajar itu (FN)
Predikat: dari Tanjong Malim. (FSN)

Kesimpulan:
Kaedah pembinaan ayat dasar secara berproses ini merupakan antara usaha yang dapat membantu para murid Kelas Peralihan untuk memahami konsep kata, frasa dan ayat secara tidak langsung di samping memudahkan mereka mencuba membina ayat dasar yang gramatis sebelum mereka didedahkan kepada ayat tunggal dan ayat majmuk yang lebih mencabar dan tinggi aras kesukarannya.

Sebagai latihan susulan, pengayaan dan pengukuhan, guru-guru Bahasa Melayu Kelas Peralihan boleh meminta murid-murid menyenaraikan kosa-kosa kata, membina dan membentuk frasa dan membina ayat dasar yang gramatis berdasarkan senarai kata yang tersurat dalam teks rencana, berita ataupun bahan sastera kanak-kanak yang bersesuaian dengan aras pemahaman murid-murid.

Comments

Popular Posts