KESALAHAN UMUM TATABAHASA:
SISTEM BAHASA: MORFOLOGI(KN, KK, KA, Kata Tugas)
Kata Tugas:i. Kata Hubung
ii. Kata Seru
iii. Kata Tanya
iv. Kata Perintah
v. Kata Pangkal Ayat
vi. Kata Bantu
vii. Kata Penguat
viii. Kata Penegas
ix. Kata Nafi
x. Kata Pemeri
xi. Kata Sendi Nama
xii. Kata Pembenar
xiii. Kata Arah
xiv. Kata Bilangan
xv. Kata Adverba
xvi. Kata Penekan
xvii. Kata Pembenda
KATA NAMA (KN)Kata Ganti Diri
1a. Lim ditangkap. Beliau pengedar dadah. (x)
1b. Lim ditangkap. Dia pengedar dadah. (/)
2a. Kalau tidak dirawat dengan segera, mungkin ianya akan lumpuh. (x)
2b. Kalau tidak dirawat dengan segera, mungkin ia/dia akan lumpuh. (/)
3a. “Kita ingin mengetahui masalah itu dengan lebih mendalam,” kata beberapa orang wartawan kepada menteri tersebut. (x)
3b. “Kami ingin mengetahui masalah itu dengan lebih mendalam,” kata beberapa orang wartawan kepada menteri tersebut. (/)
KATA KERJA (KK)Kata Kerja Transitif dan Kata Kerja Tak Transitif
a. Kata Kerja Transitif
Contoh:
membesarkan, menghadiahi, memperoleh, mempelajari, dan sebagainya.
1a. Dia memberikan saya sepasang baju. (x)
1b. Dia memberi saya sepasang baju. (/)
2a. Ibu mengambilkan segelas air untuk nenek. (x)
2b. Ibu mengambil segelas air untuk nenek. (/)
b. Kata Kerja Tak Transitif
Contoh:
bangun, belajar, berguguran, berpandukan, dan sebagainya.
1a. Zuliana bisik kepada saya. (x)
1b. Zuliana berbisik kepada saya. (/)
2a. Hukuman itu berdasarkan pada undang-undang. (x)
2b. Hukuman itu berdasarkan undang-undang. (/)
KATA ADJEKTIF (KA)Contoh: Mahal, jauh, indah dsb.
1a. Baju-bajunya cantik-cantik belaka. (x)
1b. Baju-bajunya cantik belaka. (/)
1c. Bajunya cantik-cantik belaka. (/)
2a. Saya amat sayang ibu. (x)
2b. Saya amat sayang akan ibu. (/)
3a. amat + KA + sekali (/)
3b. sangat + KA + sekali (/)
3c. sungguh + KA + sekali (/)
3d. paling + KA + sekali (x)
3e. teramat + KA ( Betul )
KATA TUGASKata Bilangan
1a. Berbagai jenis makanan terhidang di atas meja. (x)
1b. Berbagai-bagai /Pelbagai jenis makanan terhidang di atas meja. (/)
2a. Sebelum ceramah bermula, setengah orang telah berangkat pulang. (x)
2b. Sebelum ceramah bermula, sesetengah orang telah berangkat pulang. (/)
3a. Saya menantinya selama dua suku jam. (x)
3b. Saya menantinya selama dua jam suku. (/)
Kata Arah
1a. Tetamu itu masuk dalam dewan. (x)
1b. Tetamu itu masuk ke dalam dewan. (/)
2a. Buku itu ada atas meja. (x)
2b. Buku itu ada di atas meja. (/)
Kata Tanya
1a. Orang itu siapakah? (x)
1b. Siapakah orang itu? (/)
1c. Orang itu siapa? (/)
2a. Siew Sin dari Sarawakkah? (x)
2b. Dari Sarawakkah Siew Sin? (/)
2c. Siew Sin dari Sarawak? (/)
Penjodoh Bilangan
1a. Daripada ucapan itu, kita beroleh sebuah kesedaran. (x)
1b. Daripada ucapan itu, kita beroleh kesedaran. (/)
2a. Ahli sukan itu mempunyai sebuah cita-cita untuk mengharumkan nama negara. (x)
2b. Ahli sukan itu mempunyai cita- cita untuk mengharumkan nama negara. (/)
Kata Sendi
1a. Dia berjalan kaki daripada Tg.Malim ke Tapah. (x)
1b. Dia berjalan kaki dari Tg.Malim ke Tapah. (/)
2a. Ujian itu akan dijalankan dari semasa kepada semasa. (x)
2b. Ujian itu akan dijalankan dari semasa ke semasa. (/)
Kata Hubung
Kata Hubung Gabungan
(dan, atau, serta, lalu, tetapi dsb.)
Kata Hubung Pancangan
i. Relatif (yang)
ii. Komplemen (bahawa, untuk)
iii. Keterangan (agar, jika, sekiranya dsb.)
Kata Hubung Berpasangan
Contoh:
(baik…ataupun, baik…mahupun, bukan saja…tetapi juga dsb.)
1a. Pandai-pandailah membawa diri bila berada di rantau orang. (x)
1b. Pandai-pandailah membawa diri apabila berada di rantau orang. (/)
2a. Saya berharap agar supaya Mutu selamat menjalani pembedahan itu. (x)
2b. Saya berharap agar / supaya Mutu selamat menjalani pembedahan itu. (/)
3a. Jika sekiranya saya terlupa, tolong ingatkan saya. (x)
3b. Jika / Sekiranya saya terlupa, tolong ingatkan saya. (/)
KESALAHAN DARI SEGI PERBENDAHARAAN KATAPenggunaan Kata yang tidak tepat:
1a. Apakah benar kata-katamu? (x)
1b. Adakah benar kata-katamu? (/)
2a. Apakah nama kamu? (x)
2b. Siapakah nama kamu? (/)
3a. Penyair itu sedang beristirehat di kamarnya. (x)
3b. Penyair itu sedang beristirahat di kamarnya. (/)
4a. Kasut itu bukan cantik. (x)
4b. Kasut itu tidak cantik. (/)
5a. Gulungan remaja mudah terpengaruh. (x)
5b. Golongan remaja mudah terpengaruh. (/)
6a. Para pelancung itu dari Taiwan. (x)
6b. Para pelancong itu dari Taiwan. (/)
7a. Saya sedang menuntun televisyen. (x)
7b. Saya sedang menonton televisyen. (/)
8a. Pedalaman dasar Sungai Bernam akan dilakukan. (x)
8b. Pendalaman dasar Sungai Bernam akan dilakukan. (/)
KESALAHAN DARI SEGI PENGIMBUHAN
1a. Kenaikkan harga barang-barang disebabkan permintaan melebihi penawaran. (x)
1b. Kenaikan harga barang-barang disebabkan permintaan melebihi penawaran. (/)
2a. Ayah mengenepikan keretanya untuk memberikan laluan kepada ambulans itu. (x)
2b. Ayah mengetepikan keretanya untuk memberikan laluan kepada ambulans itu. (/)
KESALAHAN DARI SEGI PENGGANDAAN
1a. Pepohon-pepohon yang rendang terdapat di sepanjang jalan. (x)
1b. Pepohon yang rendang terdapat di sepanjang jalan. (/)
2a. Pelumba-pelumba motosikal itu saling potong-memotong untuk memenangi perlumbaan. (x)
2b. Pelumba-pelumba motosikal itu potong-memotong / saling memotong untuk
memenangi perlumbaan. (/)
3a. Ah Chong menggaru-garu kepalanya berkali-kali apabila disoal oleh Cikgu Selvam. (x)
3b. Ah Chong menggaru-garu kepalanya apabila disoal oleh Cikgu Selvam. (/)
KESALAHAN DARI SEGI PEMAJMUKAN:( Latihan )
1. Ayah Mazri selalu pulang ke rumah pada waktu makan tengahari kerana pejabatnya
berhampiran dengan rumahnya. (x)
2. Peraturan memakai tanda nama telah dikuat kuasakan semenjak tahun lepas. (x)
3. Kertas kerja-kertas kerja itu dibentangkan oleh pakar-pakar yang berpengalaman luas
dalam bidang masing-masing. (x)
KESALAHAN DARI SEGI FRASA NAMA( Latihan )
1. dua buah kereta-kereta (x)
2. beberapa orang pemuda-pemuda (x)
3. ketiga-tiga orang pelakon-pelakon itu (x)
HUKUM D-M:( Latihan )
1. lain-lain hal (x)
2. goreng keledek (x)
3. alat penghawa dingin (x)
FRASA KERJA (FK):( Latihan )
1. Pasukan Perak akan bertemu pasukan Selangor. (x)
2. Mereka akan mendalamkan lagi sungai itu. (x)
3. Encik Ali mempunyai banyak pengalaman dalam bidang penulisan. (x)
4. Tarian asli itu mereka persembahkan. (x)
5. Surat itu saya sudah kirim. (x)
FRASA ADJEKTIF (FA):( Latihan )
1. Orang ramai begitu yakin benar bahawa pilihan raya akan diadakan pada tahun ini. (x)
2. Dialah petinju yang terhandal sekali. (x)
3. Sungguh indah nian pemandangan di Pulau Pangkor. (x) atau (/)
4. Harga baju di kedai itu amat mahal sekali. (x) atau (/)
FRASA SENDI (FSN):(Latihan)
1. Kain itu dibuat dari sutera. (x)
2. Marjerin disapukan di roti. (x)
3. Lawatan ke Ipoh dibatal oleh kerana tidak mendapat kelulusan daripada Pengetua. (x)
KESALAHAN DARI SEGI STRUKTUR AYAT: SINTAKSIS
AYAT MAJMUK GABUNGAN:
1a. Mereka akan bercuti di Pulau Pangkor atau Pulau Tioman? (x)
1b. Mereka akan bercuti di Pulau Pangkor atau di Pulau Tioman? (/)
2a. Saya tidak pasti sama ada dia pergi ke perpustakaan atau sekolah. (x)
2b. Saya tidak pasti sama ada dia pergi ke perpustakaan atau ke sekolah. (/)
AYAT MAJMUK PANCANGAN:
1a. Semua orang tahu beliau pemilik syarikat itu. (x)
1b. Semua orang tahu bahawa beliau pemilik syarikat itu. (/)
2a. Saya berharap kamu berjaya. (x)
2b. Saya berharap agar kamu berjaya. (/)
3a. Menara itu yang tinggi Menara Kuala Lumpur. (x)
3b. Menara yang tinggi itu Menara Kuala Lumpur. (/)
AYAT TERGANTUNG:( Latihan )
1. Di seluruh negara mengalami jerebu. (x)
2. Kerana perkara itu akan diatasi. (x)
3. Turut menghadiri majlis itu ialah Tuan Pegawai Pelajaran Daerah Batang Padang. (x)
4. Apakah perlu kita lakukan sekarang? (x)
5. Daripada bukti-bukti ini jelas menunjukkan bahawa dia tidak bersalah. (x)
AYAT YANG TIDAK BETUL SUSUNANNYA:( Latihan )
1. Majalah itu saya tidak mahu membaca. (x)
2. Yang mengarang sajak ini Sarinalah. (x)
3. Semua pelajar-pelajar itu himpun di padang sekolah. (x)
MEMBETULKAN BAHAGIAN AYAT YANG BERGARIS:
1a.
Pengetua sekolah itu mengambil tindakan terhadap pelajar-pelajarnya
yang bermasalah berlandaskan kepada peraturan yang sedia ada. (x)
1b.
Pengetua sekolah itu mengambil tindakan terhadap pelajar-pelajarnya
yang bermasalah berlandaskan peraturan yang sedia ada. (/)
2a. Jurulatih pasukan bola sepak itu telah berusaha mempertajamkan lagi barisan serangan pasukannya yang kurang berkesan. (x)
2b.Jurulatih pasukan bola sepak itu telah berusaha untuk mempertajam barisan serangan pasukannya yang kurang berkesan. (/)
MEMILIH AYAT SAMA MAKSUD:
Memahami maksud ayat dan mencari maksud ayat yang sama.
Contoh:
1. Tiap-tiap orang yang mengaku sebagai warganegara yang setia terhadap negara haruslah
mempertahankannya daripada ancaman musuh.
2. Tanggungjawab mempertahankan negara daripada ancaman musuh harus dipikul oleh warganegara yang melafazkan taat setia.
3. Setiap warganegara diminta berusaha gigih supaya matlamat kerajaan untuk menjayakan Wawasan 2020 tercapai.
4. Rakyat diseru agar bersungguh-sungguh menggembleng tenaga dalam usaha menjayakan matlamat Wawasan 2020.
PENGGUNAAN PERIBAHASA:
Simpulan Bahasa
Contoh: ibu pertiwi
Pepatah
Contoh: Gajah sama gajah berjuang, pelanduk mati di tengah-tengah.
Perumpamaan
Contoh: Seperti katak di bawah tempurung.
Bidalan
Contoh: Alah bisa tegal biasa.
Kata-kata Hikmat
Contoh: Bahasa jiwa bangsa.
Bandingan
Contoh: bijak seperti pendeta
KOMSAS:Gaya Bahasa Sajak.
Soalan:
1. Ini laut kita …
Ini hutan kita …
Ini langit kita …
Ini sungai kita …
(Negeri Cinta – T1) - Anafora
2. kaukah yang terharu itu, kawanku
menatap bagian tanah terbakar
landskap jiwa (Metafora)
meminta jawapan waktu pekat dengan pengertian
rindu mencumbu zaman! (Personifikasi)(Tasik Biru, Bau, Sarawak – T1)
3. Ingin sekali aku
berdiri di anjung kasihmu (Sinkof)
memetik sebuah keikhlasan
menghampar selautan harapan (Hiperbola)(Bicara Buat Guru – T2)
4. Kujabat mesra tangan ayah
urat-urat daging-daging tua keras terasa (Hiperbola)mataku tersenyum, matanya menyapa (Personifikasi)anak yang pulang disambut mesra
(Mata Ayah – T2)
5. Telah kita siapkan rumah baru (Ayat Pasif)di atas tiang muafakat
air, pasir dan simen
dari tangan pelbagai bangsa
negara yang tumbuh
atas bumi toleransi (Metafora)(Rumah Baru – T3)
KERTAS BM PMRKertas 1 (02/1) – 40 markah.
i. 40 soalan objektif – 1 jam.
ii. 17 soalan morfologi.
iii. 10 soalan sintaksis.
iv. 03 soalan peribahasa.
v. 10 soalan Komsas, iaitu puisi, prosa dan drama.
Comments
Post a Comment