Dalam bahasa Melayu, pelajar lebih mudah mengenal kata dan frasa
berbanding dengan klausa. Mereka keliru antara frasa dan klausa. Bagi
pelajar yang menguasai frasa, mereka lebih mudah untuk memahami klausa.
Apakah maksud klausa?
Klausa ialah satu unit
rangkaian perkataan yang mengandungi satu subjek dan satu predikat dan
mempunyai potensi untuk menjadi ayat. Hal ini bermaksud kebiasaanya ayat
tunggal terdiri daripada satu klausa. Dalam bahasa Melayu, ayat majmuk
pancangan keterangan biasanya terdiri daripada beberapa klausa. Lihat
contoh ayat yang di bawah ini:
1. Muhammad Hazim berjaya kerana dia rajin.
Dalam
ayat (1) di atas, ayat tersebut mempunyai dua klausa. Klausa yang
pertama ialah Muhammad Hazim berjaya. Dalam klausa tersebut `Muhammad
Hazim' ialah subjek yang terdiri daripada frasa nama, manakala `berjaya'
ialah predikat yang terdiri daripada frasa kerja.
Klausa
yang kedua ialah `kerana dia rajin'. Dalam klausa ini, `dia' merupakan
subjek yang terdiri daripada frasa nama, manakala `rajin' ialah predikat
yang terdiri daripada frasa adjektif. Klausa yang pertama, iaitu
`Muhammad Hazim berjaya' dikatakan sebagai klausa bebas. Hal ini dikatakan demikian kerana klausa itu boleh berdiri dengan sendiri.
Klausa `kerana dia rajin' merupakan klausa tak bebas.
Hal ini dikatakan demikian kerana klausa tersebut terikat oleh kata
keterangan sebab, iaitu kerana. Klausa tak bebas ini tidak boleh berdiri
dengan sendiri. Dalam ayat tersebut di atas tadi, klausa tak bebas
berfungsi sebagai keterangan predikat dalam ayat majmuk pancangan
keterangan. Ayat tersebut sebenarnya berasal daripada dua ayat tunggal
yang berikut:
1a. Muhammad Hazim berjaya.
1b. Muhammad Hazim rajin.
Ayat
(1a) dan (1b) di atas apabila dicantumkan dengan kata hubung pancangan
keterangan sebab, iaitu kerana, maka ayat yang terbentuk ialah:
1. Muhammad Hazim berjaya kerana dia rajin.
Ayat di atas sebenarnya sering ditulis seperti yang berikut selepas mengalami transformasi pengguguran subjek.
2. Muhammad Hazim berjaya kerana rajin.
Dalam
ayat (2) di atas, klausa tak bebas `kerana dia rajin' telah menjadi
kerana rajin. Hal ini dikatakan demikian kerana pelaku dalam sesuatu
bahagian ayat yang pertama tidak perlu diulang dalam bahagian ayat yang
kedua.
Mengapakah pelajar-pelajar perlu mengenal
klausa? Pelajar perlu mengenal klausa supaya pelajar mudah membina ayat
majmuk terutamanya ayat majmuk gabungan, ayat majmuk pancangan, dan ayat
majmuk campuran. Hal ini dikatakan demikian kerana ayat majmuk terdiri
daripada beberapa klausa. Lihat ayat yang di bawah ini:
3.
Husna dan Sufia yang masih belum bersekolah sudah pandai membaca buku
kerana mereka diajar oleh ibu mereka. Ayat 3 di atas sebenarnya terdiri
daripada dua klausa, iaitu:
a. Husna dan Sufia sudah pandai membaca buku.
b. Kerana mereka diajar oleh ibu mereka.
Dalam
ayat 3 di atas tadi, klausa (a) merupakan klausa bebas, manakala klausa
(b) merupakan klausa tak bebas. Klausa (b) dikatakan sebagai klausa tak
bebas kerana klausa tersebut terikat oleh kata hubung pancangan
keterangan sebab, iaitu kerana. Dalam ayat tersebut, frasa `yang masih
belum bersekolah' ialah frasa nama yang bertugas sebagai penerang.
Sekarang, cuba anda perhatikan ayat yang di bawah ini:
4. Hal ini kerana masalah disiplin sudah tidak terkawal lagi.
Jika
anda sudah menguasai klausa, anda sudah tentu dapat menyelesaikan
masalah yang timbul dalam ayat di atas. Perkara pertama yang harus anda
ketahui ialah ayat tersebut terdiri daripada berapa klausa? Ingat!
Sesuatu ayat mestilah terdiri daripada sekurang-kurangnya satu klausa.
Dan, setiap klausa sama ada klausa bebas dan klausa tak bebas mestilah
terdiri daripada bahagian subjek dan predikat.
Dalam
ayat (4) di atas, bahagian yang pertama ialah `Hal ini' dan bahagian
kedua ialah `kerana masalah disiplin sudah tidak terkawal lagi'.
Bahagian yang pertama didapati tidak lengkap kerana bahagian tersebut
bukan klausa. Bahagian tersebut ialah frasa nama. Bahagian kedua pula
ialah klausa tak bebas kerana klausa tersebut terikat oleh kata hubung
pancangan keterangan sebab, iaitu kerana. Oleh hal yang demikian, ayat
(4) tersebut tidak gramatis. Ayat tersebut gramatis sekiranya bahagian
pertama tersebut dilengkapkan dengan bahagian predikat seperti yang di
bawah ini:
4a. Hal ini berlaku (demikian) kerana masalah disiplin sudah tidak terkawal lagi.
Dalam
ayat (4a) di atas, klausa bebas terdiri daripada dua bahagian, iaitu
subjek dan predikat. `Hal ini' ialah subjek dan `berlaku (demikian)'
ialah predikat. Dalam klausa tak bebas pula, bahagian subjek ialah
`masalah disiplin', bahagian predikat ialah `sudah tidak terkawal lagi'.
Cuba kita perhatikan pula ayat (5) di bawah ini:
5.
Dalam zaman sains dan teknologi ini, walaupun negara kita maju dalam
berbagai-bagai perusahaan tinggi, tetapi industri kampung belum mencapai
tahap yang memuaskan.
Dalam ayat (5) di atas, ayat
tersebut kelihatan gramatis. Ayat tersebut sebenarnya tidak gramatis
kerana tidak mempunyai klausa bebas. Dalam ayat majmuk pancangan
keterangan yang membawa maksud pertentangan, ayat tersebut mestilah
sekurang-kurangnya mempunyai satu klausa bebas. Ayat (5) di atas
sebenarnya terdiri daripada 2 klausa tak bebas, iaitu
i. walaupun negara kita maju dalam berbagai-bagai perusahaan tinggi
ii. tetapi industri kampung belum mencapai tahap yang memuaskan.
Frasa
`zaman sains dan teknologi ini' pula dan `yang memuaskan' merupakan
frasa nama yang bertugas sebagai penerang.Selain itu, pelajar perlu
mengenal klausa kerana klausa juga berfungsi sebagai objek, pelengkap
dan penerang dalam ayat majmuk pancangan komplemen. Lihat ayat contoh di
bawah ini:
6. Hajar Husna menyatakan bahawa dia tidak akan hadir esok.
7. Saya yakin bahawa Hasif akan berjaya.
8. Saya mendapat maklumat bahawa mereka akan menyerang kita.
Dalam ayat (6) di atas, `bahawa dia tidak akan hadir esok' ialah klausa komplemen yang bertugas sebagai objek.
Dalam klausa tersebut, dia ialah subjek, manakala `tidak akan hadir
esok' ialah predikat. Dalam ayat (7) pula, `bahawa Hasif akan berjaya'
merupakan klausa komplemen yang bertugas sebagai pelengkap. Dalam
klausa tersebut, `Hasif' ialah subjek, manakala `akan berjaya' ialah
predikat. Seterusnya, dalam ayat (8) pula, `bahawa mereka akan menyerang
kita' ialah klausa komplemen yang bertugas sebagai penerang. Dalam ayat tersebut, `mereka' ialah subjek, manakala `akan menyerang kita' ialah predikat.
Kesimpulannya,
pelajar perlu menguasai klausa. Dengan menguasai klausa, pelajar akan
dapat mengenal pasti sesuatu ayat itu gramatis atau tidak. Hal ini
dikatakan demikian kerana sesuatu ayat itu seolah-olahnya kelihatan
gramatis, tetapi sebenarnya ayat-ayat tersebut tidak gramatis. Apabila
kita menguasai klausa, barulah kita mengetahui ayat-ayat tersebut sama
ada lengkap dari segi subjek dan predikatnya atau tidak. Sebenarnya,
ayat yang tidak gramatis seperti ayat (4) dan (5) tadi telah digunakan
secara leluasa oleh pengguna bahasa sebagai ayat yang betul. Sebagai
akibatnya, sesuatu ayat yang salah itu telah dianggap sebagai ayat yang
betul. Oleh itu, kita perlulah berubah. Betulkanlah yang biasa dan biasakanlah yang betul.
Comments
Post a Comment