Skip to main content

Featured

Karangan SPM Pandemik Virus COVID-19

Pandemik COVID-19 , juga dikenali sebagai   pandemik koronavirus   atau   wabak koronavirus   ialah   pandemik   penyakit koronavirus 2019   yang sedang berlaku secara global berpunca daripada   koronavirus sindrom pernafasan akut teruk 2   (SARS-CoV-2).   Wabak ini pada mulanya dikesan pada pertengahan bulan Disember 2019 di bandar raya   Wuhan ,   Hubei ,   China , dan telah diiktiraf sebagai   pandemik   oleh   Pertubuhan Kesihatan Sedunia   (WHO) pada 11 Mac 2020.   Sehingga 12 Mac 2021, lebih daripada 118 juta kes telah disahkan, dengan lebih daripada 2,630,000 kematian disebabkan oleh COVID-19.           Virus ini kebanyakannya menular antara seseorang dengan cara yang serupa dengan  influenza , melalui titisan pernafasan daripada batuk atau bersin. Ia dianggap paling mudah berjangkit apabila seseorang menerima tanda gejala, walaupun penyebarannya mungkin walaupun sebelum gejala muncul.Masa antara  pendedahan dan permulaan gejala  biasanya lima hari, tetapi mungkin berkisar antar

Karangan BM - Kesan-kesan negatif penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar sekolah.



Kesan-kesan negatif penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar sekolah.

Sejak belakangan ini, penggunaan telefon bimbit semakin berleluasa. Penggunaan telefon bimbit telah mendatangkan pelbagai kesan kepada pengguna. Pada pendapat anda, jelaskan kesan-kesan negatif penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar sekolah.

Pada alaf yang serba maju ini, penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar bukan lagi sesuatu yang luar biasa. Walaupun telefon bimbit dapat menghubungkan manusia tanpa mengambil kira faktor pemisahan ruang dan waktu, namun telefon bimbit turut memberikan kesan yang buruk kepada masyarakat, khususnya generasi pelajar.

Pertama sekali, budaya remaja yang gemar bergaya dengan telefon bimbit kian berleluasa. Para pelajar hari ini sanggup menggunakan wang saku untuk membeli telefon bimbit yang cantik dan istimewa akan kepelbagaian fungsinya. Bagi sesetengah pelajar yang dilahirkan dalam keluarga yang miskin, keinginan mereka untuk memiliki alat canggih ini akan mendorong mereka melakukan kegiatan yang tidak bermoral seperti mencuri, menyalahgunakan dadah, maksiat dan sebagainya.

Selain itu, sesetengah pelajar yang jahil akan selok-belok telefon bimbit akan terdorong membeli telefon bimbit yang berimitasi. Telefon bimbit yang berimitasi akan membahayakan keselamatan diri pelajar. Contohnya, kes letupan akan mudah berlaku dalam keadaan tertentu atau terdedah kepada sinaran frekuensi yang kuat di samping mudah diancam kerosakan.

Seterusnya, pelajar-pelajar akan membazirkan masa dan wang sekiranya mereka terlalu ketagih akan penggunaan telefon bimbit. Sebagai contoh, pelajar perlu menambahkan nilai prabayar yang kian susut nilainya dan membazirkan masa dengan bersembang dengan rakan-rakan. Selain pelajar akan menambahkan bebanan tanggungan ibu bapa dalam kewangan, pelajaran pelajar turut akan terjejas sekali gus mengancam masa depan pelajar.

Kehadiran teknologi moden 3G pada telefon bimbit yang berkamera terkini akan membolehkan para pelajar menghantar gambar-gambar lucah dan aksi keganasan kepada kawan-kawannya. Gejala ini jika tidak ditangani akan meruntuhkan akhlak para pelajar.

Kesimpulannya, penggunaan telefon bimbit dalam kalangan pelajar mendatangkan beberapa kesan yang negatif. Oleh itu, ibu bapa memainkan peranan yang penting dalam usaha memantau aktiviti anak-anak mereka semasa menggunakan telefon bimbit sama ada di dalam rumah atau di luar rumah.

Comments

Popular Posts