Sejarah Awal
Lembah Bujang merupakan salah satu tempat
bersejarah yang terkenal di Malaysia kerana mempunyai pelbagai khazanah
tinggalan zaman. Kedudukan Lembah Bujang adalah merangkumi kawasan
seluas 144 batu persegi dengan pembatasan Bukit Choras di bahagian
Utara, Sungai Muda di bahagian Selatan, Selat Melaka di bahagian Timur
dan Lebuhraya Utara - Selatan di bahagian Barat. Kedudukan ini dianggap
strategik kerana amat sesuai dijadikan destinasi bersejarah.
Ramai
pelancong yang datang ke Lembah Bujang tertarik dengan tinggalan
sejarah di tapak arkeologi atau carigali seperti runtuhan candi,
struktur bandar dan pelabuhan terpendam, ratusan ribu pecahan seramik,
kaca dan manik dari China, Asia Barat atau Tanah Arab serta dari India,
patung-patung dan arca, batu bersurat serta peralatan yang berkaitan
dengan kehidupan masyarakat kuno. Penemuan semula semua artifak sejarah
ini telah membuktikan bahawa telah wujudnya sebuah petempatan dan
kerajaan pada masa yang lampau di Lembah Bujang.
Kawasan
Lembah Bujang pernah dikaitkan dengan Kerajaan Kedah Tua. Kerajaan
Kedah Tua dikatakan bermula dengan pembukaan petempatan di Lembah
Bujang.
Nama Lembah Bujang adalah merujuk kepada
perkataan Sanskrit iaitu nama pangkal "Bujang" atau "Bhujangga" yang
bermaksud ular atau naga yang melambangkan kemakmuran sesuatu tempat.
Kemakmuran Lembah Bujang telah menarik minat ramai pedagang, terutama
daripada India, China dan Arab untuk singgah di sini. Manakala perkataan
"Bhujangga" diambil daripada perkataan asal iaitu "Phujangga" yang
membawa maksud golongan cerdik pandai atau "Brahmin" di dalam sistem
kasta Hindu. Dengan erti kata lain, nama Lembah Bujang diambil daripada
perkataan Sanskrit yang mempunyai pengaruh Hindu - Buddha.
Lembah
bujang berkembang sebagai sebuah petempatan dan pelabuhan kerana
mempunyai ciri-ciri yang istimewa. Kebiasaannya, sesebuah tempat atau
kawasan dipilih sebagai petempatan adalah berdasarkan beberapa kriteria.
Antaranya ialah mudah didatangi kerana kemudahan pengangkutan contohnya
sungai dan jalan darat yang baik, terlindung daripada bencana
semulajadi dan serangan lanun serta bekalan makanan yang mudah didapati.
Keadaan
muka bumi Lembah Bujang sangat sesuai sebagai sebuah petempatan kerana
mempunyai pantai dan tebing di sepanjang Sungai Merbok yang mudah
dimudiki, jalan air semulajadi di sepanjang Sungai Muda dan cerun bukit
yang membolehkan pedagang berlindung. Kemudahan jalan air ini dikatakan
menarik minat pedagang-pedagang untuk singgah di Lembah Bujang.
Pedagang-pedagang terutamanya dari China akan menggunakan jalan air ini
sebagai jalan pintas untuk pergi ke pelabuhan kerajaan-kerajaan lain
seperti Langkasuka dan Srivijaya. Selain itu, terdapat juga
faktor-faktor lain yang menjadikan Lembah Bujang sebagai tempat yang
penting pada abad ke-4 hingga abad ke-11. Antaranya ialah pedagangan
yang wujud antara China dengan India.
Pedagang-pedagang
dari kedua-dua negara ini memerlukan tempat untuk mereka bertukar-tukar
barang dagangan. Selalunya, tempat yang terletak di pertengahan jalan
perdagangan kedua-dua negara akan dipilih sebagai pelaburan pertukaran
barang. Lembah Bujang dilihat sebagai tempat yang sesuai di kalangan
para pedagang untuk dijadikan pelabuhan untuk bertukar dan menyimpan
barang-barang.
Pedagang dari China juga menggunakan
Sungai Merbok sebagai jalan pintas untuk bertukar barang di pelabuhan
kerajaan-kerajaan lain terutamanya Langkasuka. Sungai Merbok digunakan
kerana ia dapat menjimatkan masa untuk cepat sampai ke destinasi
perdagangan berbanding dengan penggunaan Selat Melaka dan Laut China
Selatan yang memaksa mereka mengelilingi seluruh Kepulauan Melayu.
Lembah
Bujang juga berfungsi sebagai tempat menunggu pertukaran angin monsun
di Selat Melaka dan Laut China Selatan. Keadaan laut bergelora serta
ribut laut yang berlaku semasa Angin Monsun Barat Daya bertiup di Selat
Melaka dan Angin Monsun Timur Laut di Laut China Selatan memaksa
pedagang-pedagang mencari tempat untuk berlindung dan Lembah Bujang
merupakan tempat yang sesuai untuk pedagang-pedagang berlindung.
Para
pedagang juga turut berdagang dengan penduduk-penduduk tempatan di
sekitar Lembah Bujang. Menurut H.G Quarith Wales, kawasan Lembah Bujang
memang telah sedia didiami oleh masyarakat pribumi yang terdiri daripada
Orang Asli dan mengamalkan sistem ekonomi sara diri bergantung kepada
pertanian dan hasil hutan seperti damar, rotan dan kayu-kayan.
Barang-barang
ini sangat diperlukan oleh para pedagang untuk perdagangan mereka,
manakala masyarakat tempatan memerlukan barangan seperti kain, rempah,
pinggan mangkuk, tembikar, barang pertukangan untuk keperluan harian
mereka.
Masyarakat Asli ini menganuti fahaman animisme
dan mudah menerima nilai-nilai baru. Ini memudahkan para pedagang yang
membawa bersama mubaligh-mubaligh bagi mengembangkan ajaran agama
masing-masing, sebagai contoh Pedagang India telah berjaya mengembangkan
agama Hindu dan Buddha pada abad ke-5 di Lembah Bujang. Lembah Bujang
seterusnya berkembang menjadi pusat penyebaran agama Hindu - Buddha yang
terkenal kerana sikap terbuka penduduknya dan tiada langsung menerima
penentangan daripada masyarakat tempatan.
Selain itu,
Lembah Bujang juga berkembang sebagai petempatan dan pelaburan
disebabkan oleh fungsi Gunung Jerai. Kedudukan Gunung Jerai yang
merupakan gunung tertinggi di Barat Semenanjung Tanah Melayu menjadikan
kawasan Lembah Bujang sebagai tempat penting.
Pedagang-pedagang
telah menjadikan Gunung Jerai sebagai petunjuk arah dan panduan untuk
mengelakan mereka sesat terutama pada waktu malam. Puncak Gunung Jerai
dapat dilihat dengan jelas dari lautan.
Bagi pedagang
dari India pula tertarik dengan keadaan berdekatan dengan Gunung Jerai
terutama Lembah Bujang kerana mempunyai banyak air terjun dan subur
untuk pertanian. Menurut ajaran agama Hindu, tempat tinggi seperti Kaki
Gunung Jerai adalah tempat suci. Oleh itu, mereka memilih Lembah Bujang
untuk mengembangkan Agama Hindu.
Abad ke-4 hingga abad
ke-11 merupakan zaman kegemilangan Lembah Bujang. Lembah Bujang telah
muncul sebagai sebuah pusat perdagangan terpenting di antara Laut
Mediteranean dan China. Lembah Bujang pernah berada di bawah naungan
Kerajaan Srivijaya. Ini membantu Lembah Bujang menjadi sebuah pelabuhan
yang pesat.
Ramai pedagang yang singgah di sini untuk
berdagang dan bertukar barang. Pedagang-pedagang China mengenali Kedah
Tua atau Lembah Bujang sebagai "Yeh-po-ti" dan "Chieh Cha".
Pedagang
India pula menggelarkan Lembah Bujang sebagai "Kataha", "Katahanagara",
"Kidaram", "Kadaram" dan "Kalagam" manakala pedagang dari Arab
mengenalinya sebagai "Kalah" atau "Qalha". Lembah Bujang juga terdapat
di dalam catatan dan sumber bertulis Barat. Lembah Bujang dalam catatan
Barat digelar sebagai "Quedah", "Quedaram", "Kheddah", "Gedda" dan
sebagainya.
Peninggalan Agama Hindu - Buddha yang
ditemui di Lembah Bujang merupakan kesan daripada proses kemasukan agama
Hindu - Buddha melalui perdagangan. Ia juga menunjukkan bahawa "Proses
Penghinduan" atau "Indianisasi" berlaku dengan ketaranya di utara Tanah
Melayu.
Lamb (1959) telah mengemukakan beberapa peringkat perkembangan kebudayaan di Lembah Bujang dan kawasan sekitarnya.
Peringkat Perkembangan Awal Pengaruh Buddha.
Peringkat
ini bermula pada abad ke-4. Kawasannya meliputi Bukit Meriam, Bukit
Choras dan sekitar tepi pantai. Agama Buddha di bawa masuk melalui
aktiviti perdagangan. Banyak candi dibina dan ditemui di kawasan-kawasan
ini.
Peringkat Kegemilangan Kerajaan Srivijaya.
Pada
abad ke-7 hingga abad ke-9, Lembah Bujang berada di bawah naungan
Kerajaan Srivijaya. Lembah Bujang turut berkembang sebagai pusat
perdagangan dan perkembangan agama Hindu di nusantara kerana
kedudukannya yang berdekatan dengan Kerajaan Srivijaya.
Peringkat Pengkalan Bujang.
Peringkat
ini merangkumi abad ke-10 hingga abad ke-14. Lembah Bujang telah
mencapai taraf pelaburan entrepot. Agama Hindu-Buddha telah berkembang
ke kawasan Matang Pasir, Merbok, Batu Lintang dan Tikam Batu.
Peringkat Kuala Muda.
Peringkat
ini berlaku pada abad ke 14. Perubahan muara Sungai Muda telah
menyebabkan perkembangan kebudayaan semakin malap. Candi-candi banyak
dibina di kawasan pedalaman.
Ahli-ahli sejarah lain pula
mengatakan agama Hindu-Buddha dibawa masuk ke Lembah Bujang melalui tiga
tahap. Tahap pertama ialah tahap Buddha awal. Ia berlangsung dari abad
ke-4 hingga abad ke-5. Mubaligh-mubaligh agama Buddha telah masuk untuk
berdagang bersama pedagang-pedagang India.
Tahap kedua
ialah tahap Hindu iaitu penganut Dewa Siva. Tahap ini berlaku dari abad
ke-6 hingga abad ke-8. Pada masa ini, Kerajaan Srivijaya ialah pusat
penyebaran agama Hindu yang terkenal. Ia sekaligus dibawa ke Lembah
Bujang melalui aktiviti penaklukan, perkahwinan dan hubungan diplomatik.
Pada masa itu, Lembah Bujang masih berada di bawah naungan Kerajaan
Srivijaya. Lembah Bujang seterusnya menjadi pusat agama Hindu
menggantikan Srivijaya.
Tahap yang terakhir ialah tahap
Buddha aliran Mahayana. Ia bermula pada abad ke-9 hingga abad ke-14.
Pada masa ini, penduduk tempatan telah berkemahiran membina candi dan
menguasai tulisan India terutamanya tulisan "Pallawa".
Pengaruh
Lembah Bujang mula merosot apabila agama Islam dibawa ke Tanah Melayu
oleh pedagang-pedagang Arab dan kemunculan beberapa pelaburan baru
seperti Melaka, Acheh, Singapura dan sebagainya. Penduduk sekitar Lembah
Bujang mula menganut agama Islam dan menghapuskan bukti-bukti
peninggalan agama Hindu-Buddha.
Selain itu, perubahan
muara Sungai Muda dan sungai-sungai berdekatan yang semakin cetek
menyebabkan pedagang beralih ke pusat perdagangan lain.
Penulisan
sejarah di Kedah Tua amat bergantung kepada peninggalan-peninggalan
arkeologi di Lembah Bujang. Proses carigali adalah salah satu kaedah
arkeologi. Penyelidikan terhadap arkeologi di Lembah Bujang telah
dimulakan pada sekitar tahun 1840an oleh Kolonel James Low. Penemuan ini
menarik minat pengkaji-pengkaji lain untuk membongkar sejarah Kedah
Tua.
Di sekitar Lembah Bujang sehingga hari ini, sejumlah 41 buah tapak arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah telah dikenalpasti.
Tapak
arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah tadi mengandungi pelbagai
tinggalan sejarah, seperti struktur atau jumpaan artifak sama ada
berkaitan dengan perdagangan atau yang berkaitan dengan artifak
keagamaan atau struktur bangunan candi.
Artifak
perdagangan terdiri daripada pecahan seramik tembikar tanah, tembikar
batu, porselin, kaca, manik serta peralatan yang digunakan oleh
masyarakat kuno. Artifak keagamaan pula terdiri daripada candi,
patung-patung dan arca.
Kebanyakan barang-barang yang
ditemui ini dibuat daripada tanah liat. Bahan binaan untuk candi pula
terdiri daripada batu bata, batu sungai, mineral laterit dan batu
granit.
Terdapat beberapa candi yang terkenal di Lembah
Bujang yang telah ditemui, antaranya ialah Candi Bukit Batu Pahat
(Tapak 8), Candi Kampung Pangkalan Bujang (Tapak 19,21 dan 22), Candi
Estet Sungai Batu (tapak 5 dan 11/3), Candi Kampung Pendiat (Tapak 16),
Candi Kampung Permatang Pasir (Tapak 31) dan Candi Kampung Bendang Dalam
(Tapak 50).
Candi-candi ini menjadi bukti bahawa
Lembah Bujang pernah menjadi pusat penyebaran agama Hindu suatu ketika
dahulu. Walau bagaimanapun, sebahagian daripadanya telah musnah dan
struktur asalnya tidak dapat dibentuk semula daripada bencana alam
seperti banjir, hakisan, Perang Dunia II ataupun dimusnahkan oleh
penduduk tempatan. Namun begitu, candi-candi ini tetap menjadi tarikan
utama pelancong dari dalam dan luar negara untuk mengunjungi Lembah
Bujang.
DIAMBIL DARI http://memori-kedah.net/page_pengenalan.php?p=2&idstopic=47&idskandungan=190&mtopic=5
Add a caption
sesi mengenalkan warisan Malaysia - original from Malaysia ; Candi Lembah Bujang, Kedah, Malaysia.
Sejarah Awal
Lembah
Bujang merupakan salah satu tempat bersejarah yang terkenal di Malaysia
kerana mempunyai pelbagai khazanah tinggalan zaman. Kedudukan Lembah
Bujang adalah merangkumi kawasan seluas 144 batu persegi dengan
pembatasan Bukit Choras di bahagian Utara, Sungai Muda di bahagian
Selatan, Selat Melaka di bahagian Timur dan Lebuhraya Utara - Selatan di
bahagian Barat. Kedudukan ini dianggap strategik kerana amat sesuai
dijadikan destinasi bersejarah.
Ramai pelancong yang
datang ke Lembah Bujang tertarik dengan tinggalan sejarah di tapak
arkeologi atau carigali seperti runtuhan candi, struktur bandar dan
pelabuhan terpendam, ratusan ribu pecahan seramik, kaca dan manik dari
China, Asia Barat atau Tanah Arab serta dari India, patung-patung dan
arca, batu bersurat serta peralatan yang berkaitan dengan kehidupan
masyarakat kuno. Penemuan semula semua artifak sejarah ini telah
membuktikan bahawa telah wujudnya sebuah petempatan dan kerajaan pada
masa yang lampau di Lembah Bujang.
Kawasan Lembah
Bujang pernah dikaitkan dengan Kerajaan Kedah Tua. Kerajaan Kedah Tua
dikatakan bermula dengan pembukaan petempatan di Lembah Bujang.
Nama
Lembah Bujang adalah merujuk kepada perkataan Sanskrit iaitu nama
pangkal "Bujang" atau "Bhujangga" yang bermaksud ular atau naga yang
melambangkan kemakmuran sesuatu tempat. Kemakmuran Lembah Bujang telah
menarik minat ramai pedagang, terutama daripada India, China dan Arab
untuk singgah di sini. Manakala perkataan "Bhujangga" diambil daripada
perkataan asal iaitu "Phujangga" yang membawa maksud golongan cerdik
pandai atau "Brahmin" di dalam sistem kasta Hindu. Dengan erti kata
lain, nama Lembah Bujang diambil daripada perkataan Sanskrit yang
mempunyai pengaruh Hindu - Buddha.
Lembah bujang
berkembang sebagai sebuah petempatan dan pelabuhan kerana mempunyai
ciri-ciri yang istimewa. Kebiasaannya, sesebuah tempat atau kawasan
dipilih sebagai petempatan adalah berdasarkan beberapa kriteria.
Antaranya ialah mudah didatangi kerana kemudahan pengangkutan contohnya
sungai dan jalan darat yang baik, terlindung daripada bencana semulajadi
dan serangan lanun serta bekalan makanan yang mudah didapati.
Keadaan
muka bumi Lembah Bujang sangat sesuai sebagai sebuah petempatan kerana
mempunyai pantai dan tebing di sepanjang Sungai Merbok yang mudah
dimudiki, jalan air semulajadi di sepanjang Sungai Muda dan cerun bukit
yang membolehkan pedagang berlindung. Kemudahan jalan air ini dikatakan
menarik minat pedagang-pedagang untuk singgah di Lembah Bujang.
Pedagang-pedagang terutamanya dari China akan menggunakan jalan air ini
sebagai jalan pintas untuk pergi ke pelabuhan kerajaan-kerajaan lain
seperti Langkasuka dan Srivijaya. Selain itu, terdapat juga
faktor-faktor lain yang menjadikan Lembah Bujang sebagai tempat yang
penting pada abad ke-4 hingga abad ke-11. Antaranya ialah pedagangan
yang wujud antara China dengan India.
Pedagang-pedagang
dari kedua-dua negara ini memerlukan tempat untuk mereka bertukar-tukar
barang dagangan. Selalunya, tempat yang terletak di pertengahan jalan
perdagangan kedua-dua negara akan dipilih sebagai pelaburan pertukaran
barang. Lembah Bujang dilihat sebagai tempat yang sesuai di kalangan
para pedagang untuk dijadikan pelabuhan untuk bertukar dan menyimpan
barang-barang.
Pedagang dari China juga menggunakan
Sungai Merbok sebagai jalan pintas untuk bertukar barang di pelabuhan
kerajaan-kerajaan lain terutamanya Langkasuka. Sungai Merbok digunakan
kerana ia dapat menjimatkan masa untuk cepat sampai ke destinasi
perdagangan berbanding dengan penggunaan Selat Melaka dan Laut China
Selatan yang memaksa mereka mengelilingi seluruh Kepulauan Melayu.
Lembah
Bujang juga berfungsi sebagai tempat menunggu pertukaran angin monsun
di Selat Melaka dan Laut China Selatan. Keadaan laut bergelora serta
ribut laut yang berlaku semasa Angin Monsun Barat Daya bertiup di Selat
Melaka dan Angin Monsun Timur Laut di Laut China Selatan memaksa
pedagang-pedagang mencari tempat untuk berlindung dan Lembah Bujang
merupakan tempat yang sesuai untuk pedagang-pedagang berlindung.
Para
pedagang juga turut berdagang dengan penduduk-penduduk tempatan di
sekitar Lembah Bujang. Menurut H.G Quarith Wales, kawasan Lembah Bujang
memang telah sedia didiami oleh masyarakat pribumi yang terdiri daripada
Orang Asli dan mengamalkan sistem ekonomi sara diri bergantung kepada
pertanian dan hasil hutan seperti damar, rotan dan kayu-kayan.
Barang-barang
ini sangat diperlukan oleh para pedagang untuk perdagangan mereka,
manakala masyarakat tempatan memerlukan barangan seperti kain, rempah,
pinggan mangkuk, tembikar, barang pertukangan untuk keperluan harian
mereka.
Masyarakat Asli ini menganuti fahaman animisme
dan mudah menerima nilai-nilai baru. Ini memudahkan para pedagang yang
membawa bersama mubaligh-mubaligh bagi mengembangkan ajaran agama
masing-masing, sebagai contoh Pedagang India telah berjaya mengembangkan
agama Hindu dan Buddha pada abad ke-5 di Lembah Bujang. Lembah Bujang
seterusnya berkembang menjadi pusat penyebaran agama Hindu - Buddha yang
terkenal kerana sikap terbuka penduduknya dan tiada langsung menerima
penentangan daripada masyarakat tempatan.
Selain itu,
Lembah Bujang juga berkembang sebagai petempatan dan pelaburan
disebabkan oleh fungsi Gunung Jerai. Kedudukan Gunung Jerai yang
merupakan gunung tertinggi di Barat Semenanjung Tanah Melayu menjadikan
kawasan Lembah Bujang sebagai tempat penting.
Pedagang-pedagang
telah menjadikan Gunung Jerai sebagai petunjuk arah dan panduan untuk
mengelakan mereka sesat terutama pada waktu malam. Puncak Gunung Jerai
dapat dilihat dengan jelas dari lautan.
Bagi pedagang
dari India pula tertarik dengan keadaan berdekatan dengan Gunung Jerai
terutama Lembah Bujang kerana mempunyai banyak air terjun dan subur
untuk pertanian. Menurut ajaran agama Hindu, tempat tinggi seperti Kaki
Gunung Jerai adalah tempat suci. Oleh itu, mereka memilih Lembah Bujang
untuk mengembangkan Agama Hindu.
Abad ke-4 hingga abad
ke-11 merupakan zaman kegemilangan Lembah Bujang. Lembah Bujang telah
muncul sebagai sebuah pusat perdagangan terpenting di antara Laut
Mediteranean dan China. Lembah Bujang pernah berada di bawah naungan
Kerajaan Srivijaya. Ini membantu Lembah Bujang menjadi sebuah pelabuhan
yang pesat.
Ramai pedagang yang singgah di sini untuk
berdagang dan bertukar barang. Pedagang-pedagang China mengenali Kedah
Tua atau Lembah Bujang sebagai "Yeh-po-ti" dan "Chieh Cha".
Pedagang
India pula menggelarkan Lembah Bujang sebagai "Kataha", "Katahanagara",
"Kidaram", "Kadaram" dan "Kalagam" manakala pedagang dari Arab
mengenalinya sebagai "Kalah" atau "Qalha". Lembah Bujang juga terdapat
di dalam catatan dan sumber bertulis Barat. Lembah Bujang dalam catatan
Barat digelar sebagai "Quedah", "Quedaram", "Kheddah", "Gedda" dan
sebagainya.
Peninggalan Agama Hindu - Buddha yang
ditemui di Lembah Bujang merupakan kesan daripada proses kemasukan agama
Hindu - Buddha melalui perdagangan. Ia juga menunjukkan bahawa "Proses
Penghinduan" atau "Indianisasi" berlaku dengan ketaranya di utara Tanah
Melayu.
Lamb (1959) telah mengemukakan beberapa peringkat perkembangan kebudayaan di Lembah Bujang dan kawasan sekitarnya.
Peringkat Perkembangan Awal Pengaruh Buddha.
Peringkat
ini bermula pada abad ke-4. Kawasannya meliputi Bukit Meriam, Bukit
Choras dan sekitar tepi pantai. Agama Buddha di bawa masuk melalui
aktiviti perdagangan. Banyak candi dibina dan ditemui di kawasan-kawasan
ini.
Peringkat Kegemilangan Kerajaan Srivijaya.
Pada
abad ke-7 hingga abad ke-9, Lembah Bujang berada di bawah naungan
Kerajaan Srivijaya. Lembah Bujang turut berkembang sebagai pusat
perdagangan dan perkembangan agama Hindu di nusantara kerana
kedudukannya yang berdekatan dengan Kerajaan Srivijaya.
Peringkat Pengkalan Bujang.
Peringkat
ini merangkumi abad ke-10 hingga abad ke-14. Lembah Bujang telah
mencapai taraf pelaburan entrepot. Agama Hindu-Buddha telah berkembang
ke kawasan Matang Pasir, Merbok, Batu Lintang dan Tikam Batu.
Peringkat Kuala Muda.
Peringkat
ini berlaku pada abad ke 14. Perubahan muara Sungai Muda telah
menyebabkan perkembangan kebudayaan semakin malap. Candi-candi banyak
dibina di kawasan pedalaman.
Ahli-ahli sejarah lain pula
mengatakan agama Hindu-Buddha dibawa masuk ke Lembah Bujang melalui tiga
tahap. Tahap pertama ialah tahap Buddha awal. Ia berlangsung dari abad
ke-4 hingga abad ke-5. Mubaligh-mubaligh agama Buddha telah masuk untuk
berdagang bersama pedagang-pedagang India.
Tahap kedua
ialah tahap Hindu iaitu penganut Dewa Siva. Tahap ini berlaku dari abad
ke-6 hingga abad ke-8. Pada masa ini, Kerajaan Srivijaya ialah pusat
penyebaran agama Hindu yang terkenal. Ia sekaligus dibawa ke Lembah
Bujang melalui aktiviti penaklukan, perkahwinan dan hubungan diplomatik.
Pada masa itu, Lembah Bujang masih berada di bawah naungan Kerajaan
Srivijaya. Lembah Bujang seterusnya menjadi pusat agama Hindu
menggantikan Srivijaya.
Tahap yang terakhir ialah tahap
Buddha aliran Mahayana. Ia bermula pada abad ke-9 hingga abad ke-14.
Pada masa ini, penduduk tempatan telah berkemahiran membina candi dan
menguasai tulisan India terutamanya tulisan "Pallawa".
Pengaruh
Lembah Bujang mula merosot apabila agama Islam dibawa ke Tanah Melayu
oleh pedagang-pedagang Arab dan kemunculan beberapa pelaburan baru
seperti Melaka, Acheh, Singapura dan sebagainya. Penduduk sekitar Lembah
Bujang mula menganut agama Islam dan menghapuskan bukti-bukti
peninggalan agama Hindu-Buddha.
Selain itu, perubahan
muara Sungai Muda dan sungai-sungai berdekatan yang semakin cetek
menyebabkan pedagang beralih ke pusat perdagangan lain.
Penulisan
sejarah di Kedah Tua amat bergantung kepada peninggalan-peninggalan
arkeologi di Lembah Bujang. Proses carigali adalah salah satu kaedah
arkeologi. Penyelidikan terhadap arkeologi di Lembah Bujang telah
dimulakan pada sekitar tahun 1840an oleh Kolonel James Low. Penemuan ini
menarik minat pengkaji-pengkaji lain untuk membongkar sejarah Kedah
Tua.
Di sekitar Lembah Bujang sehingga hari ini, sejumlah 41 buah tapak arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah telah dikenalpasti.
Tapak
arkeologi atau Tapak Tanah Bersejarah tadi mengandungi pelbagai
tinggalan sejarah, seperti struktur atau jumpaan artifak sama ada
berkaitan dengan perdagangan atau yang berkaitan dengan artifak
keagamaan atau struktur bangunan candi.
Artifak
perdagangan terdiri daripada pecahan seramik tembikar tanah, tembikar
batu, porselin, kaca, manik serta peralatan yang digunakan oleh
masyarakat kuno. Artifak keagamaan pula terdiri daripada candi,
patung-patung dan arca.
Kebanyakan barang-barang yang
ditemui ini dibuat daripada tanah liat. Bahan binaan untuk candi pula
terdiri daripada batu bata, batu sungai, mineral laterit dan batu
granit.
Terdapat beberapa candi yang terkenal di Lembah
Bujang yang telah ditemui, antaranya ialah Candi Bukit Batu Pahat
(Tapak 8), Candi Kampung Pangkalan Bujang (Tapak 19,21 dan 22), Candi
Estet Sungai Batu (tapak 5 dan 11/3), Candi Kampung Pendiat (Tapak 16),
Candi Kampung Permatang Pasir (Tapak 31) dan Candi Kampung Bendang Dalam
(Tapak 50).
Candi-candi ini menjadi bukti bahawa
Lembah Bujang pernah menjadi pusat penyebaran agama Hindu suatu ketika
dahulu. Walau bagaimanapun, sebahagian daripadanya telah musnah dan
struktur asalnya tidak dapat dibentuk semula daripada bencana alam
seperti banjir, hakisan, Perang Dunia II ataupun dimusnahkan oleh
penduduk tempatan. Namun begitu, candi-candi ini tetap menjadi tarikan
utama pelancong dari dalam dan luar negara untuk mengunjungi Lembah
Bujang.
Comments
Post a Comment